Bine ai venit pe acest blog!

Bine ai venit pe acest blog! Ca să afli repede dacă aici poți găsi răspunsurile pe care le cauți, te rog să parcurgi sumarul de mai jos. Aici vei găsi:
1). Informații utile din domeniu despre: hărți climatice și eoliene ale României, R'=Rc minim, centrale cu condensare, S.E.T., puffere, radiatoarele vechi din fontă, Delta T, respirația pereților, ventilația mecanică cu recuperare de căldură , formule de calcul etc.
2). Probabil cel mai complet și realist program GRATUIT pt calcule termice, pt 12 camere, denumit Radia3 (fișier tip excel);
3). Un alt fișier pt calcul termic, altfel structurat dar la fel de gratuit și precis ca toate celelalte, pt o singură cameră, denumit ~CalculTermic~;
4). Un fișier a cărui denumire spune tot: Calcul volum Puffer & Boiler;
5). Un fișier pentru dimensionarea încălzirii prin pardoseală cu agent termic (IPAT): ~Calcul IPAT conform EN 1264~;
6). Un alt fișier a carui denumire spune tot: ~Calcul termic SERE - nou!~;
7). Un fișier cu care poți calcula puterea reală a oricărui radiator pt orice temperaturi de Tur/Retur/Interior, plecând de la puterea lui la temperaturile de T/R/I date de producator: ~Conversie puteri radiatoare~.
8. Două fișiere care transformă pierderile de căldură prin zidărie cu sau fără izolație termică SAU prin tâmplărie de orice fel în bani economisiți pe lună/an sau în ani de recuperare a cheltuielilor / investiției.
9. Un fișier numit Economie prin pardoseală, sau Calcul grosime optimă a izolației sub IPAT care transformă pierderile de căldură în jos prin izolație ale unei pardosele cu IPAT în bani economisiți pe lună/an sau în ani de recuperare a cheltuielilor / investiției.

vineri, 18 ianuarie 2008

Izolatie vs. Economie

Am vazut adeseori, pe diverse forumuri, intrebari de genul : "Peretii locuintei mele sint din materialul X (BCA, caramida tip Porotherm etc) si au grosimea de (sa zicem) 30 cm. Mai trebuie sa-i izolez termic?" sau "O izolatie de 3 cm de polistiren este suficienta ?". Cred ca raspunsul la aceste intrebari nu ar trebui sa fie de genul "DA" sau "NU". Cred ca, mai degraba, cel mai corect raspuns ar fi tot printr-o intrebare : "Cit ai vrea sa platesti la iarna pt confortul termic din locuinta ta ?", sau, mai ironic : "Cu citi bani, din buzunarul tau, esti dispus sa contribui la iarna la incalzirea globala a Terrei ?".
Pt. ca, dupa cum ati aflat cu totii, "iarna nu-i ca vara", avem de-a face cu 2 adevaruri de netagaduit, strins legate intre ele, ciclic:
1. producerea caldurii costa (din ce in ce mai) mult.
2. odata produsa, caldura se pierde in mediul inconjurator.
Asa ca degeaba incercam sa optimizam pct. 1, sa producem caldura din ce in ce mai ieftin si cu un randament din ce in ce mai mare, daca neglijam pct. 2, izolatia, adica lasam caldura sa ne scape. Pt ca astfel, neglijind pct. 2, nu facem altceva decit sa ne intoarcem mai des la pct. 1. Cu cit pierdem mai multa caldura produsa deja (cu bani buni), cu atit trebuie sa producem alta in loc, daca vrem sa ne fie bine (cu alti bani buni). Insa iarna, chiar daca noua ne e bine, nu cred ca se va simti la fel de bine si buzunarul nostru. Plus ca, de la buzunar, durerea poate difuza in tot corpul, putind genera ameteli (cind vedem cum se invirte contorul de gaz) sau frisoane reci, desi noua ne e cald si bine (la vederea facturii de gaz).
Pt. a veni in sprijinul celor care pun astfel de intrebari, si nu numai, am mai creat un fisier Excel care, desi intr-o maniera aproximativa, isi propune sa faca o legatura mai vizibila intre grosimea stratului izolator al unui perete exterior si ... buzunarul nostru.
Daca veti avea ameteli sau veti simti fiori reci la vederea rezultatelor in cazul dvs. concret, este foarte probabil ca aceleasi simptome le veti avea si iarna, daca nu luati masuri pt. izolarea corespunzatoare a peretilor exteriori ai locuintei dvs.


Later edit: o nouă postare pe aceasta temă și evident un nou fișier, actualizat, mai complet și mai util, găsiți AICI

8 comentarii:

Anonim spunea...

tare programul! tare complicat! am abordat programul tau in genul primului televizor cu telecomanda pe care l'am avut: am apasat pe toate butoanele sa vad ce se intampla, apoi peste ceva saptamani am citit si instructiunile, de plictiseala. inca n'au trecut saptamanile alea... am terminat instalatiile, proiectul de stat a fost la incalziri, iar proiectul de disertatie a fost la...despre evolutia caldurii din ora'n ora intr'o cladire. era un prog de calcul inedit adus de profa din franta. facea ce nu'ti inchipuiai. am invatat juma' de an sa'mi fac proiectu'n el. concluzia: degeaba! n'am ajuns sa lucrez nici macar in proiectare, ce sa mai zic de cercetare, deci am optat pt praful si mocirla veri, precum si pt cancerul iernii in santiere. din cauza experientei dimensionez orice casa din toate punctele de vedere. si stii care'i toata treaba fantastica?? n'are mare leg cu ingineria!

Aurel spunea...

Haios comentariu, dar cam dezlinat : nu sint sigur daca am inteles ceea ce ai vrut sa spui. Abordarea asta de care zici, gen "prima telecomanda", nu prea e specifica unui inginer, si nici nu cred ca aduce rezultate. Te rog sa revii peste "ceva saptamini", cind te plictisesti si ai chef de citit "instructiuni de folosire", si vei constata ca dureaza cu mult mai putin decit "juma' de an" pina vei reusi sa faci calcule corecte cu acest program ...

Anonim spunea...

din pacate link-ul nu mai este functional

Aurel spunea...

Asa e. Scuze. S-a rezolvat.

nicu_radoi spunea...

salut. am si eu o problema !
am folosit programul tau sa calculz calorirerele si pentru o camera de 5.7*4.3*2.7 mi-a iesit un calorifer de 2215w dupa care pentru aceeasi camera am intreat pe "vreaucaldura" si mi-a dat un calorifer de 4300w apoi pe "vital -instal" si mi-a dat unul de 4230w, deci care este calculul cel mai bun , ori eu nu inteleg programul tau.
p.s. astept un raspuns te rog

Aurel spunea...

Salut. Te rog sa imi oferi mai multe date despre camera respectiva, pt a-mi putea face o idee. Cert este ca aceste calcule on-line, pe linga faptul ca tin cont de foarte putine caracteristici ale camerei, ofera rezultate supradimensionate cu multa generozitate. Probabil ca toate datele despre camera, de care nu tin cont, sint considerate ca avind valorile cele mai defavorabile, si de aici aceste rezultate care, de cele mai multe ori sint cu mult peste necesarul termic real al camerei respective. Probabil ca ti-au "tras" din serva un 65 W/mc si ... gata.

Anonim spunea...

link-ul nu mai este functional...

Aurel spunea...

Asa este. Imi cer scuze.
Insa tocmai lucrez la un alt fisier care sa transforme in bani economia de energie, precum si in perioada de amortizare a cheltuielilor facute pt imbunatatirea izolatiei termice a peretilor exteriori ai locuintei. O sa il postez de indata ce il voi termina.

=========================================================== ===========================================================